شیوه نامه اعلام آمادگی
شیوه نامه اعلام آمادگی برای نگارش مقاله (قابل داونلود)

با نام خدا

شیوه ­نامه اعلام آمادگی برای نگارش مقاله

شورای سیاستگذاری دانشنامه ایرانی برنامه­ درسی بر مبنای گزارش­ های واصله از سرگروه­ های محترم، در چهلمین جلسه شورای علمی - سیاستگذاری دانشنامه ایرانی برنامه درسی در تاریخ 17 بهمن 1390 به این نتیجه رسید که فرایند تولید محتوا (فرایند اعلام آمادگی نویسندگان و داوران) را از اتکاء به الگوریتم های تعریف شده در سایت دانشنامه خارج سازد و به سرگروه ­های محترم آزادی عمل لازم در این زمینه داده شود. فرایند جدید اعلام آمادگی متقاضیان برای نگارش مقاله به شرح زیر است:

 

1.      اعلام آمادگی برای نگارش مقاله:

   الف) انتخاب مدخل مورد نظر: فرد متقاضی برای انتخاب مدخل، نخست به لینک افقی محورهای دانشنامه در صفحه نخست سایت مراجعه و از میان مدخل­ های انتخاب نشده، مشخصات کامل مدخل مورد نظر خود را یاداشت می نماید.

  ب) ارسال درخواست: فرد متقاضی پس از انتخاب مدخل موردنظر، مشخصات آن را همراه با رزومه خود، به طورهمزمان به ایمیل دبیرخانه دانشنامه (Daneshnamehicsa@yahoo.com)ارسال می نماید.

 

- توجه: در صورتی که سرگروه، نویسنده مقاله برای محور یا زیرمحور تحت سرگروهی خود باشد، لازم است مقاله را برای

مدیرعلمی و اجرایی دانشنامه ارسال نماید.  مدیر دانشنامه از سرگروه­ های دانشنامه متناسب با مقاله تقاضا خواهد نمود نقش

سرگروه را در اجرای فرایند داوری ایفا نمایند. در صورتی که کسی این مسئولیت را نپذیرد مدیر دانشنامه خود این نقش را ایفا

خواهد نمود.

2.    اعلام نتیجه اولیه:

سرگروه مربوطه در صورت تأیید داوطلب نگارش مقاله براي يك مدخل خاص، رزومه فرد انتخاب شده را برای مدیر دانشنامه  ارسال می­کند. پس از تأیید فرد معرفی شده توسط مدیر دانشنامه، ابلاغ نگارش مقاله توسط دبیرخانه دانشنامه براي وي ارسال مي‌شود. ضروری است پس از صدور ابلاغ برای هر مدخل، براي ساير متقاضیان نيز ايميلي مبني بر «عدم‌امكان همكاري در اين مدخل» ارسال و رونوشت آن براي دبيرخانه نيز ارسال شود.

 

- پس از صدور ابلاغ توسط دبیرخانه دانشنامه، سرگروه با ارسال ایمیلی به نویسنده، بر رعایت دقیق ضوابط و شرائط مندرج در ابلاغ صادرشده تأکید نمایند.

- شايان ذكر اينكه اعلام آمادگي براي نگارش مقاله محدوديت ندارد. ليكن تعداد کل مدخل‌هائي كه نگارش آن به يك نفر واگذار مي‌شود بر اساس بند 3 ضوابط ناظر به فرايند توليد محتواي دانشنامه ايراني برنامه درسي، حداکثر 10 مقاله تألیفی ­اعم از کوتاه یا بلند است. علاوه بر اين، سقف سفارش نگارش مقاله به صورت همزمان به يك نويسنده، 5 مقاله تعيين شده است.

5.    نگارش و ارسال مقاله:

اصل مقاله بايستي طي دو ماه نوشته شده و به صورت فايلWord ، به طور همزمان به ایمیل سرگروه مربوطه و ایمیل دانشنامه ارسال شود.

 

6.     داوری اولیه: داوری اولیه توسط سرگروه و بر اساس فرم مربوطه انجام خواهد شد. در این فرم چند مورد از معیارهای مهم و اولیه داوری مقاله گنجانده شده است که تنها در صورت اطمینان سرگروه از رعایت شدن این معیارها، مقاله برای داوری ارسال می­ شود. 

7.   داوری مقاله:

هر مقاله توسط دو داور ارزيابي خواهد شد و جمع بندی داوري توسط سرگروه به نويسنده و دبیرخانه دانشنامه منعكس خواهد شد. در صورت تأييد مقاله، ايميلي براي نويسنده ارسال و از زحمات وي تشكر مي‌شود. در صورت نياز به اصلاح مقاله، ايميلي براي نويسنده ارسال مي‌شود و از وي خواسته مي‌شود تا مقاله را اصلاح و مجدداً برای سرگروه ارسال نمايد. اگر مقاله رد شود، ايميلي مبني بر عدم‌امكان ادامه همكاري براي نويسنده ارسال مي‌شود و سرگروه فرد دیگری را به برای نگارش مقاله معرفی می کند.

- شايان ذكر است داور دوم توسط سرگروه به رئیس شورای علمی - سیاستگذاری معرفی خواهد شد. سرگروه می­تواند 1 تا 3 نفر

را که دارای صلاحیت و حسن شهرت علمی می­ باشند به عنوان داور دوم و به ترتیب اولویت به رئیس شورای علمی معرفی

نموده و رئیس شورا از میان داورهای معرفی شده، داور دوم را تعیین می­ نماید. در صورت نیاز، تصمیم ­گیری راجع به داور دوم

به نماینده منتخب شورای علمی - سیاستگذاری واگذار خواهد شد.


توجه: در صورتی که سرگروه، نویسنده مقاله برای محور یا زیرمحور تحت سرگروهی خود باشد، لازم است مقاله را برای

مدیرعلمی دانشنامه(دبیرخانه) ارسال نماید. مدیر دانشنامه از سرگروه­ های دانشنامه متناسب با مقاله تقاضا خواهد نمود نقش

سرگروه را در اجرای فرایند داوری ایفا نمایند.در صورتی که کسی این مسئولیت را نپذیرد مدیر دانشنامه خود این نقش را ایفا

خواهد نمود.

8.   اعلام نتیجه نهائی به دبیرخانه:

با تأييد نهايي مقاله، نتيجه نهايي مربوط به مدخل موردنظر اعلام شده و متن کامل مقاله جهت استفاده علاقمندان، در محورهای دانشنامه  قرارداده خواهد شد.

سرگروه ­های محترم لازم است سوابق مربوط به داوری تا تأیید نهائی مقاله را نزد خود نگه داری نموده و همراه با مقاله تأیید شده به دبیرخانه دانشنامه ارسال نمایند.