شیوه نامه داوری مقالات دانشنامه

تاريخ:بيست و هفتم مهر 1393 ساعت 00:00   |   کد : 744   |   مشاهده: 2926
 

با نام خدا

شیوه ­نامه داوری مقالات دانشنامه

پیرو مصوبه چهلمین جلسه شورای علمی دانشنامه ایرانی برنامه درسی در تاریخ 17 بهمن 1390 فرایند داوری مقالات دانشنامه ای به شرح زیر است:

 

در اين مرحله، چكيده مقاله توسط نويسنده ظرف مدت سه هفته تهيه و به صورت فايل Word، به طور همزمان به ایمیل سرگروه مربوطه و ایمیل دانشنامه ارسال می شود.

 

داوری چکیده مقاله (دانلود فرم داوری چکیده):

داوري چكيده که حداکثر سه هفته پس از صدور ابلاغ باید ارسال شود برعهده سرگروه مربوطه است. نتيجه داوري نيز به يكي از سه شكل الف) تأييد چكيده، ب) نياز به اصلاح چكيده و ج) رد چكيده توسط سرگروه به نويسنده و دبیرخانه دانشنامه منعكس خواهد شد. در صورت تأييد چكيده، ايميلي براي نويسنده ارسال مي‌شود و ايشان بايستي طي دو ماه اصل مقاله را نوشته و برای سرگروه مربوطه ارسال نمايند. در صورت نياز به اصلاح چكيده، ايميلي براي نويسنده ارسال مي‌شود و از وي خواسته مي‌شود تا چكيده را اصلاح و مجدداً برای سرگروه ارسال نمايد. اگر چكيده رد شود، ايميلي مبني بر عدم‌امكان ادامه همكاري براي نويسنده ارسال مي‌شود و سرگروه فردي را به جاي وي جايگزين می­کند.

 

 داوری اولیه:  (دانلود فرم داوری اولیه)

داوری اولیه توسط سرگروه و بر اساس فرم مربوطه انجام خواهد شد. در این فرم چند مورد از معیارهای مهم و اولیه داوری مقاله گنجانده شده است که تنها در صورت اطمینان سرگروه از رعایت شدن این معیارها، مقاله برای داوری ارسال می­شود.

 

داوری اصل مقاله(دانلود فرم داوری دوم):

هر مقاله توسط دو داور ارزيابي خواهد شد و جمعبندی داوري همانند چكيده توسط سرگروه به نويسنده و دبیرخانه دانشنامه منعكس خواهد شد. در صورت تأييد مقاله، ايميلي براي نويسنده ارسال و از زحمات وي تشكر مي‌شود. در صورت نياز به اصلاح مقاله، ايميلي براي نويسنده ارسال مي‌شود و از وي خواسته مي‌شود تا مقاله را اصلاح و مجدداً برای سرگروه ارسال نمايد. اگر مقاله رد شود، ايميلي مبني بر عدم‌امكان ادامه همكاري براي نويسنده ارسال مي‌شود و سرگروه فرد دیگری را به برای نگارش مقاله معرفی می کند.

شايان ذكر است داور دوم توسط سرگروه به رئیس شورای علمی معرفی خواهد شد. سرگروه می­تواند 1 تا 3 نفر را که دارای صلاحیت و حسن شهرت علمی می­ باشند به عنوان داور دوم و به ترتیب اولویت به رئیس شورای علمی معرفی نموده و رئیس شورا از میان داورهای معرفی شده، داور دوم را تعیین می­ نماید. در صورت نیاز، تصمیم ­گیری راجع به داور دوم به نماینده منتخب شورای علمی واگذار خواهد شد.

توجه: در صورتی که سرگروه، نویسنده مقاله برای محور یا زیرمحور تحت سرگروهی خود باشد، لازم است مقاله را برای رئیس شورای علمی دانشنامه(دبیرخانه) ارسال نماید. رئیس شورا از سرگروه­ های دانشنامه متناسب با مقاله تقاضا خواهد نمود نقش سرگروه را در اجرای فرایند داوری ایفا نمایند.در صورتی که کسی این مسئولیت را نپذیرد رئیس شورا خود این نقش را ایفا خواهد نمود.

 

با تأييد نهايي مقاله، نتيجه نهايي مربوط به مدخل مورد نظر اعلام شده و متن کامل مقاله جهت استفاده علاقمندان، در سایت (لینک "انتشار الکترونیکی مقالات نهائی شده") قرارداده خواهد شد.

 

سرگروه ­های محترم لازم است سوابق مربوط به داوری چکیده تا تأیید نهائی مقاله را نزد خود نگه داری نموده و همراه با مقاله تأیید شده به دبیرخانه دانشنامه ارسال نمایند

http://daneshnamehicsa.ir/news//744
Share

آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان